حج فاطمی


گردیدن به دور خانه خدا نشاندهنده این است که به غیر از خدا گرد دیگری نگردید در طواف حرم خدا که نشانه عشق به خداست دل از دیگران تهی کنید. جان را از خوف غیر حق پاک سازید. امام خمینی (ره)

سوره قرآن
شهدای گرانقدر کاروان
پخش زنده حرم
طبقه بندی موضوعی

رنگ پرده خانه کعبه در گذار زمان بارها تغییر پیدا کرده است و برای پوشش این خانه متبرک از رنگهای سفید و قرمز و سیاه استفاده می کردند. 

کعبه رنگ پرده کعبه در طول تارخ

ابن اسحاق در این باره می​گوید : در عصر رسول خدا بر کعبه پارچه سفید رنگ بافت مصر مشهور به قباطی می آویختند و سپس از بردهای یمانی برای آن استفاده می کردند و اولین کسی که آنرا با دیباج پوشانید ابن زبیر بود .... پس از پیامبر عمر ، عثمان و حجاج بر کعبه پارچه قباطی و پرده دیبا پوشانیدند .(1)

.... از سوی سلاطین مصر همه ساله دو پرده یکی برای کعبه به رنگ قرمز و دیگری برای مرقد پیامبر ( به رنگ سبز ارسال می شد .(2)

‌ از سال 1221 تا 1229 پوشش خانه از مصر نیامد و سعود خود خانه را پرده می پوشانید . نخست پرده از حریر سرخ بود و سپس به حریر سیاه تبدیل گردید .(3)

در موسم حج بخصوص در روزهای نزدیک به تعویض پرده اندک اندک آنرا بالا می بردند و بر می چینند وبه جای آن پرده سفیدی می پوشانند و پس از انجام مراسم حج پرده نو بر آن می پوشانند .(4)

پس از اسلام هم اشخاص مختلفی ازقبیل معاویه، یزید ، ابن زبیر، حجاج و خلفای عباسی پرده هایی با رنگهای سبز و هنگامی قرمز و گاهی دوتا و چند تا پرده بر روی هم کعبه را پرده یا پیراهن می پوشانیدند.

ابن بطوطه در سفر نامه خود می گوید : پیراهن خانه کعبه را در شهر شوشتر خوزستان، ایران از دیبای خالص می بافتند و به کعبه می فرستادند زمانی هم در یمن از برد کسوت خانه را تدارک می نمودند و در امپراطوری عثمانی سالهای متمادی پرده کعبه را در مصر از حریر ودیباج می بافتند.

پی نوشت:

1ـ اصغر قائدان ، تاریخ و آثار اسلامی مکه مکرمه و مدینه منوره ، ص 95
2ـ اصغر قائدان ، تاریخ و آثار اسلامی مکه مکرمه و مدینه منوره ، ص 96
3 ـ سید کباری ، سیمای مکه ، ص 161
4 ـ سید کباری ، سیمای مکه ، ص 162

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۳۱
رسول برنگی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی