حج فاطمی


گردیدن به دور خانه خدا نشاندهنده این است که به غیر از خدا گرد دیگری نگردید در طواف حرم خدا که نشانه عشق به خداست دل از دیگران تهی کنید. جان را از خوف غیر حق پاک سازید. امام خمینی (ره)

سوره قرآن
شهدای گرانقدر کاروان
پخش زنده حرم
طبقه بندی موضوعی

آقای مهندس اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت صبح دوشنبه 11 خردادماه در همایش مدیران، معاونان و عوامل اجرایی کاروان‌ها و مدیران مجموعه‌های حج تمتع استان تهران، عوامل اجرایی را به عنوان پیشقراولان عرصه خدمت دانست و خدمت به زائرین حج تمتع را از توفیقات اللهی دانست.

همایش مدیران کاروان ها و مجموعه های حج 94 استان تهران برگزار شد

ایشان ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و میلاد با سعادت منجی عالم امکان حضرت بقیه الله العظم(عج) و تسلیت به مناسبت رحلت جانگداز رهبر کبیر انقلاب و قیام خونین 15 خراد، با اشاره به کلام امام صادق(ع) ادامه داد بهترین مردم کسی است که سودمندترین برای مردم باشد و بر ماست که شکر گزار جایگاهی باشیم که در آن قرار گرفته ایم.

وی در ادامه سخنانش به دیدار دست اندرکاران حج با رهبر معظم انقلاب پس از اجرای مراسم حج سال گذشته اشاره کرد و افزود: سال گذشته بعد از مراسم حج ابراهیمی برای گزارش عملیات حج تمتع خدمت رهبر انقلاب رسیدیم و در این دیدار تبسم معظم له نشان از رضایت نسبی ایشان از اجرای عملیات حج سال گذشته داشت که این مهم سرمایه عظیم و ارزشمندی برای مجموعه حج و زیارت است و از سویی مسئولیت ما و شما در حوزه عملکردمان را سنگین تر می کند.

در ادامه ایشان اظهار داشتند:  26 درصد پروازهای مدینه قبل افزایش یافته که 36000 زائر اعزام مدینه قبل و 28000 زائر اعزام مدینه بعد هستند. پیاده سازی طرح انطباق پزشکی در مکه و مدینه انجام شده و 26 درصد افزایش پزشک داریم و تعداد پزشکان زن اعزامی در حج امسال نسبت به سال گذشته افزایش خواهد یافت. سال های گذشته 22 قلم جنس از ایران به عربستان اعزام می شد که امسال این رقم به 70 قلم جنس افزایش پیدا کرده است.  برای اولین بار بخش عمده ای از گوشت مصرفی عمره گزاران از ایران تأمین شد، برای حج امسال نیز مجوز تأمین گوشت از داخل کشور برای مصرف حجاج اخذ شده است و 9 غذای جدید و متنوع در برنامه غذایی حجاج امسال گنجانده می شود. ساختمان های دارای مشکل حذف شد و با هتل های جدید قرارداد بسته شده است. علی رغم افزایش 10 درصدی نرخ ارز و تورم موجود در عربستان، نسبت به سال گذشته 5 درصد کاهش هزینه حج را داشته ایم.

وی درپایان ضمن بیان توصیه هایی شرایط حج 94 را متفاوت دانستند. وی افزود در سالی که از سوی مقام معظم رهبری سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی نامگذاری شده، اگر همدل بودیم و گذشت کردیم همزبان خواهیم بود. وقایع منطقه و فتنه ها را می بینیم، جنایات عربستان به مردم مظلوم یمن را می بینیم که آثار منفی در حوزه فرهنگی و اجتماعی دارد. فضای عربستان به شدت نسبت به اهل بیت و ایران تند است که البته در ایران هم همین دیدگاه متقابلاً وجود دارد. امسال تنها رسالت ما تأسی به اخلاق است. مواظب باشیم دشمن ما را عصبانی نکند. به زائرین مکرراً توصیه شود که از نزاع پرهیز کنند. امسال باید زائر ایرانی نشان عزت ایران باشد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید جواد مظلومی معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری نیز در این همایش ضمن بیان توضیحاتی در خصوص برنامه‌ریزی‌های فرهنگی انجام شده برای حج تمتع امسال گفت: یکی از تفاوت‌های ایجاد شده نسبت به سال گذشته، تغییر در مکانیزم توزیع بسته‌های فرهنگی زائران کاروان‌ها است.

وی افزود: امسال دو گونه کالاهای فرهنگی میان زائران کاروان‌ها توزیع می‌گردد، دسته اول بروشورها، مجلات و لوح‌های فشرده ای است که به نسبت محدودی در میان زائران توزیع می‌گردد و دسته دوم محصولاتی که برای دریافت آنها به زائران کالابرگ ارائه می‌شود.حجت الاسلام مظلومی در این باره اضافه کرد: کالابرگ هایی با ارزش ۱۰۰ هزار ریال برای کلیه زائران کاروان‌ها در نظر گرفته شده است که زائران می‌توانند به اندازه مبلغ کالابرگ محصولات فرهنگی را انتخاب نمایند.

 این کالابرگ‌ها تا پایان هفته به مدیران کاروان‌ها جهت توزیع در کاروان‌ها ارائه خواهد شد.وی اظهار داشت: برای گروه‌های مختلف زائران در قالب چهارگروه با تحصیلات زیر متوسطه، متوسطه، دیپلم تا لیسانس و بالاتر از لیسانس بسته‌های آموزشی جداگانه طراحی شده است که هر کدام از زائران به فراخور تحصیلات یا مطالعات خود بسته‌های متناسب را انتخاب خواهند کرد.

دکتر مظلومی همچنین توضیح داد: در خانواده هایی که همسران با هم به حج اعزام می‌شوند، می‌توانند از بسته‌های زوج‌ها استفاده کنند که در غیر از کتب ادعیه محصولات تکراری نباشد. این بسته‌های زوجی نیز در همان چهار گروه تحصیلی ارایه شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر بسته‌های پیشنهادی فهرستی از ۱۵۰ عنوان کتاب در اختیار زائران قرار می‌گیرد که زائران می‌توانند با تخفیف ۲۰ درصدی که برای آنها در نظر گرفته شده، به اندازه مبلغ کالابرگ‌ها محصولات را سفارش دهند و یا با مراجعه به نمایندگی‌های نشر مشعر به خرید مستقیم محصولات فرهنگی مورد نظر خود اقدام کنند.

معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری ضمن تقدیر از اعلام زودهنگام کاروان‌های حج گفت: روحانیون کاروان‌ها در بهمن ماه سال گذشته معرفی شدند و روحانیون کاروان همه استان‌ها جذب شده اند که این اقدام موجب برگزاری بموقع جلسات آموزشی کاروان‌ها شده است.

وی توضیح داد: کتابچه کتابچه عناوین و سرفصل‌های آموزشی حج تمتع به روحانیون و مدیران محترم کاروان‌ها ارائه شده که روحانیون و مدیران و پزشکان محترم بایستی بر اساس این سرفصل‌ها مطالب را در جلسات به زائران ارائه نمایند. لازم است حتماً گزارش جلسات آموزشی را برایپیگیری به بعثه مقام معظم رهبری از طریق پایگاه اینترنتی ارسال نمایند.وی تأکید کرد: برنامه‌های فرهنگی کاروان‌ها در طول موسم حتماً بر اساس دستورالعملی که به کاروانها ارائه شده، انجام گیرد. 

در ادامه این همایش حجت الاسلام و المسلمین رحمانی مدیرکل حج و زیارت استان تهران توصیه های لازم برای خدمت خالصانه به زائرین را گوشزد نمودند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۱۸
رسول برنگی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی